⬆TOP⬆ najtrudniejsze zadania project managera w 2025

zadania project managera

Rok 2025 stawia przed project managerami wyjątkowe wyzwania. Nie poprawiająca się względem 2024 rzeczywistość gospodarcza, ograniczone inwestycje i budżety oraz rosnące wymagania klientów sprawiają, że zadania project managera są dziś trudniejsze niż kiedykolwiek. Utrzymanie zespołu, optymalizacja projektów czy radzenie sobie z ograniczeniami to tylko niektóre z wyzwań, jakim kierownicy muszą stawić czoła.

Najtrudniejsze zadania project managera w 2025 roku

1. Utrzymanie stabilnego zespołu projektowego

W 2025 roku o podwyżkach czy fajnych szkoleniach zewnętrznych możemy tylko pomarzyć. Członkowie zespołów projektowych, którzy przez lata żyli w zawodowym Eldorado (coroczne wzrosty płac, liczne benefity, atrakcyjny fundusz treningowy, możliwości zmiany projektu czy roli), mogą czuć się sfrustrowani. Oszczędności w firmie i brak perspektyw na rozwój szybko odbijają się na ich motywacji.

Ryzyko, że kluczowe osoby odejdą jest ogromne, więc utrzymanie stabilnego zespołu projektowego to jedno z najważniejszych zadań project managera. O tym, co może pomóc Ci zatrzymać utalentowaną kadrę pisałem w tekście ☞ Badanie: co trzyma pracowników w Twoim zespole?.

2. Skuteczna rekrutacja

W tak trudnych warunkach zatrzymać wszystkich z pewnością się nie da, a zatem koniecznie będzie szybkie znalezienie zastępców. Na pierwszy rzut oka rekrutacja w 2025 roku nie powinna stanowić problemu. Kandydatów na rynku jest cała masa, a ofert pracy (☞ podobnie jak w roku ubiegłym) jak na lekarstwo. Teoretycznie więc to firmy dyktują warunki. Problem w tym, że w praktyce zalewa nas fala niedopasowanych aplikacji. Jest ich tak dużo, że ciężko skutecznie odfiltrować i wyłowić wartościowe profile.

Mimo wysiłków w analizę CV oraz rozmowy rekrutacyjne, proces może się mocno przedłużać. To dobry moment na przetestowanie narzędzi wspierających selekcję kandydatów z użyciem AI (listę przykładowych rozwiązań można znaleźć tutaj: ☞ The 9 best AI recruiting tools in 2024.

3. Utrzymanie tempa realizacji projektów

W 2025 roku utrzymanie tempa realizacji projektów na dotychczasowym poziomie jest sporym wyzwaniem. Cele projektowe z pewnością nie hamują tak mocno jak ich budżety. Inwestorzy szukają oszczędności w składach zespołów czy wykorzystywanych narzędziach, oczekując przy tym tej samej bądź bardzo zbliżonej produktywności. Istotnym zadaniem project managera jest więc aktywne uświadamianie interesariuszy i ciągłe urealnianie założeń projektu. Pewną inspiracją może być tu tekst ☞ Relacja z klientem: kiedy jest zgodna i trwała?

4. Optymalizacja projektów

Do utrzymania dotychczasowego tempa realizacji projektów przy jednoczesnym parciu na oszczędności, niezbędna jest ich optymalizacja – kolejne z kluczowych zadań project managera w 2025 roku. Jako kierownik jesteś zmuszony sprawdzić m.in. efektywność procesu wytwórczego (w moim projekcie swego czasu bardzo pomogło ☞ wdrożenie LeSS), a także składu swojego zespołu (czy wszystkie role przynoszą spodziewaną wartość oraz czy wśród pracowników nie ma tzw. low performerów).

Co ciekawe, w pogoni za produktywnością, niektóre firmy decydują się na bardzo radykalne ruchy. Właściciel Facebooka, Meta, wymienia 5% najniżej ocenionej kadry nowymi pracownikami (szczegóły ☞ tutaj). Pozostaje mieć nadzieję, że inni przedsiębiorcy nie pójdą jej śladem. Zamiast w zwolnieniach, dodatkowej efektywności proponuję szukać w szerszym wykorzystaniu ☞ GenAI w projektach.

5. Stawienie czoła ograniczeniom

W czasach oszczędności project managerzy muszą nie tylko dostosować zespoły do mniejszych budżetów, ale czasem również działać bez narzędzi, które do tej pory były ich standardem. Brak dostępu zespołu do podstawowych platform jak Jira, Slack czy komercyjnych rozwiązań developerskich i testerskich (jak Browserstack) to historie, które niestety coraz częściej słyszę od znajomych z branży. Myślę, że nie muszę wspominać jak bardzo utrudniają pracę w projekcie, znacznie wydłużając realizację codziennych zadań.

Oczywiście można – i warto – szukać darmowych alternatyw. Choć mogą być mniej zaawansowane, często okazują się wystarczające. Sięgając po rozwiązania typu Open Source, koniecznie sprawdźmy ☞ czy ich licencja pozwala na użytek komercyjny.

6. Realizacja trudniejszych projektów

Aby przetrwać, firmy w 2025 roku coraz częściej chwytają się trudniejszych projektów i podpisują mniej korzystne dla siebie umowy. Działy sprzedaży głowią się jak przy tak dużej konkurencji pozyskać nowych klientów, niekiedy celowo zaniżając oferty i przyjmując nierealistyczne założenia. Dla project managera oznacza to jedno – więcej wyzwań. Czysty model rozliczenia time and material? Zapomnij. Fixed price powraca do łask i – niestety – staje się nową normą, przynosząc presję, ograniczone budżety i konieczność idealnego planowania.

Zadania project managera to teraz przede wszystkim zadbanie o precyzyjne estymacje, ciągłe pilnowanie zakresu projektu i ☞ otwarta komunikacja z klientem.

7. Udowodnienie własnej wartości

W trudnych czasach cięć budżetowych rola project managera bywa łakomym kąskiem dla inwestorów poszukujących oszczędności. Wszak nie od dziś klienci niechętnie płacą za ludzi „nieprodukcyjnych”, niepiszących kodu. Dzisiejsze zadania project managera to więc nie tylko prowadzenie projektów, ale i ciągłe udowadnianie, że bez jego pracy końcowy sukces byłby trudniejszy. Elastyczność roli (i np. wchodzenie w buty Scrum Mastera, analityka czy ☞ Proxy Product Ownera), szybkie dostosowanie się do potrzeb projektu i pokazywanie realnych efektów – to klucz do utrzymania swojej pozycji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *