Wirtualny Kudo Box

Kudo Box to prosty sposób na zaszczepienie w zespole kultury doceniania się nawzajem, dziękowania sobie i – po prostu – bycia dla siebie miłym. Super, jeśli „pudełko z kudosami” uda się postawić fizycznie w biurze. Jeśli jednak nie – nie ma problemu – zorganizujemy je również wirtualnie.

Czym jest Kudo?

Kudo, kudos czy spolszczone „kudosy” – co właściwie oznaczają? Kudos, to zapożyczone z greki (kydos) słowo oznaczające pochwałę, nagrodę, uznanie, podziw, oklaski. W krajach anglojęzycznych funkcjonuje od niemal 200 lat, natomiast w biznesie od kilku dziesięcioleci. Od paru lat popularne jest również w Polsce.

Kudo czy kudos?

Obecnie obie formy są poprawne. Zarówno kudos, jak i kudo są właściwą formą językową dla pojedynczej pochwały, natomiast dla liczby mnogiej możemy użyć już tylko kudos. Więcej o genezie „kudosów” tutaj.

Kudos i Kudo Box w praktyce

Okay, wiemy już, że kudos to sposób na powiedzenie „dzięki”. A kudo box? Kudo box to po prostu pudełko (a’la skrzynka na listy bądź urna do głosowania), do którego członkowie zespołu mogą wrzucać kudosy – karteczki z podziękowaniem / pochwałą dla innej osoby. Pudełko otwiera się raz na jakiś czas i odczytuje / dystrybuuje pochwały – w zależności od potrzeb i formy przyjętej w zespole.

Managing for Happiness

Jurgen Appelo, w swojej książce Managing for Happiness (prezentującej narzędzia Managementu 3.0), którą zresztą polecam, proponuje używanie kudosów jako sposobu na motywowanie zespołu – poprzez proste połączenie kudo z upominkiem.

Jego założenia:

  • każdy może wręczyć kudosa innemu członkowi zespołu,
  • poza samym podziękowaniem, kudos wiąże się z otrzymaniem konkretnej nagrody,
  • nagroda pochodzi od osoby wręczającej kudosa,
  • sponsorem nagrody jest firma (manager zespołu przydziela określony budżet, np. 100 zł na upominek związany z otrzymaniem kudo).

Jurgen nie precyzuje ani jak często kudos mogłyby być przyznawane, ani w jakiej formie, ani jaka nagroda miałaby się pod nimi kryć. Dlatego jego propozycję traktuję bardziej jako inspirację, aniżeli rozwiązanie gotowe do użycia.

Kudos w praktyce

Jak dotąd, w swoich zespołach próbowałem bardzo różnych podejść do kudosów (jako narzędzia do motywowania zespołu oraz elementu budującego relacje i dobrą atmosferę), m.in. następujących:

  • brak – np. ze względu na niechęć zespołu do wyróżniania się w ten sposób,
  • udzielanie kudosów, jako element retrospektywy zespołu,
    • obowiązkowe (np. uczestnik retrospektywy musi wskazać przynajmniej jedną osobę, która jego zdaniem zasłużyła na pochwałę w sprincie),
    • opcjonalne – z limitem oraz bez limitu kudosów,
    • wyłaniające bohatera sprintu (Hero of the Sprint), na podstawie liczby otrzymanych kudosów,
  • udzielnie kudosów w trybie ciągłym (z wykorzystaniem Kudo Boxa),
    • z limitem (dziennym bądź per sprint) i bez limitu kudosów,
    • wrzucanych do fizycznego bądź wirtualnego pudełka,
    • z upominkami dla wyróżnionych.

I wielu innych. Każde z podejść miało swoje zalety i wady – zamiast jednak opisywać je w szczegółach, skupię się na moim obecnym sposobie na kudosy, łączącym atuty kilku powyższych.

Wirtualny Kudo Box i Hero of the Sprint

Mój Kudo Box jest pudełkiem wirtualnym – a to po części za sprawą rozproszonego geograficznie zespołu, a po części COVIDa oraz modelu Hybrid Office, w którym do biura przychodzą jedynie osoby chętne.

Jest on zorganizowany w ramach naszego projektowego komunikatora – jako akcja dostępna na jednym z kanałów Slack (kanału, do którego dostęp mają wyłącznie członkowie danego zespołu). Technicznie rzecz biorąc, wykorzystaliśmy tu bardzo prosty workflow (do wyklikania w kreatorze workflow Slack).

Zasady są proste:

  1. Każdy członek zespołu może w dowolnym momencie dwutygodniowego sprintu wyrazić uznanie dla koleżanki/kolegi, „wrzucając” kudosa do wirtualnego pudełka. W praktyce oznacza to wypełnienie prostego formularza na Slacku.
  2. Wysłany w ten sposób kudos trafia do prywatnego kanału Slack, do którego dostęp mają wyłącznie administratorzy (Scrum Masterzy, osoby prowadzące retrospektywy zespołu).
  3. Scrum Master, podczas retrospektywy zespołu, „otwiera” Kudo Box: publicznie odczytuje wszystkie zgromadzone kudosy. Kudosy mają często dość żartobliwy charakter – jest to więc bardzo atrakcyjna i rozluźniająca część każdego „retro”.
  4. Osoba, która w ramach jednej retrospektywy zgromadzi największą liczbę kudosów zostaje ogłoszona „Hero of the Sprint” (bohaterem sprintu). Bohater, oprócz splendoru i chwały (heroes ogłaszani są na publicznych kanałach Slack, wraz z krótką informacją o ostatnich zasługach – np. w postaci cytatu z najciekawszego kudosa), otrzymuje upominek ufundowany przez budżet projektu (zwykle bon zakupowy o wartości 100 zł).
  5. Po zakończeniu sprintu (retrospektywy), Kudo Box jest pusty i gotowy na przyjmowanie nowych kudosów. O możliwości Kudo Boxa na bieżąco przypomina Scrum Master oraz odpowiednio skonfigurowany reminder na Slacku.

Podoba Ci się moja implementacja Kudo Boxa? Masz pytania o jego działanie w praktyce? Koniecznie daj znać w komentarzu!

2 thoughts on “Wirtualny Kudo Box

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *